23.01.2021, 17:04

Скарги, звернення та питання: як пройшов перший тиждень обслуговування українською мовою

мова

В Україні 16 січня набула чинності норма Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", згідно з якою всі постачальники послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів українською мовою.

Час Пік розповість про те, як насправді працює дана норма та чи є порушення.

23 січня уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь відзвітував про те, як пройшов перший тиждень з моменту вступу в силу ст. 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Як з'ясувалося, не обійшлося без порушень.

Які області найчастіше порушували "мовний закон"?

З 16 по 23 січня до Секретаріату уповноваженого із захисту державної мови надійшло 195 скарг та звернень громадян.

  • Київ і Київська область лідирують за кількістю порушень - 74.
  • Найменше скарг надійшло з південних та східних регіонів.
  • Зі Львова надійшло 17 звернень.
  • З Одеси та Харкова - по 12.

На що скаржаться українці?

Більшість скарг і звернень, як зазначив у Facebook Кремінь, стосувалися:

  • відсутності української версії сайтів інтернет-видань та сайтів інтернет-магазинів (117),
  • про порушення своїх прав у сфері обслуговування заявили 34 громадянина,
  • розміщення зовнішньої реклами недержавною мовою - 25,
  • порушення мовного законодавства в галузі освіти - 4,
  • використання посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування недержавної мови під час виконання своїх обов'язків - 3.

Кремінь зазначив, що невелика кількість скарг з боку українців щодо обслуговування недержавною мовою зумовлена ефективною інформаційною кампанією, а також масштабною роз'яснювальною роботою.

"Більше - це свідчення законослухняності більшості представників сфери обслуговування, які, незважаючи на карантин, продовжують створювати кращі умови для громадян України", - зазначив Кремінь.

Які питання виникли у громадян?

За даними звіту омбудсмена, на телефонну лінію Секретаріату з надання додаткової інформації та консультацій звернулися близько 50 осіб.

Серед іншого, громадяни просили роз'яснити, чи зобов'язані представники сфери обслуговування надавати інформацію про товари та послуги недержавною мовою на прохання споживача.

Кремінь зазначив, що на прохання клієнта обслуговування може здійснюватися на недержавній мові, але тільки за умови, що це прийнятно для обох сторін.

"Таким чином, ніхто не може зобов'язати фармацевта або продавщицю обслуговувати клієнтів недержавною мовою", - йдеться у звіті.

Про це ж говорив кремінь і в інтерв'ю "Сьогодні", пояснюючи, чи може клієнт вимагати обслуговування якою-небудь іншою мовою, крім української.

"Це не означає, що забороняється спілкуватися іншими мовами. Коли клієнт приходить в супермаркет за продуктами, до перукаря підстригтися або в аптеку за ліками, то на порозі його зустріне персонал, зобов'язаний звернутися державною мовою. Якщо клієнт захоче спілкуватися російською, угорською , румунською - ніхто цього не забороняє. Головне, чи буде можливість у продавщиці або фармацевта це здійснити", - зазначив омбудсмен.

Яких результатів варто очікувати?

В інтерв'ю "Сьогодні" Тарас Кремінь розповів, що обслуговування українською мовою посприяє тому, що її стануть частіше використовувати. В кінцевому рахунку, не тільки ті, хто надають послуги, а й самі клієнти рано чи пізно перейдуть на державну мову.

"Якщо продавець буде спілкуватися українською, а клієнт - російською, то я думаю, що вони знайдуть взаєморозуміння. Якщо таких продавців будуть тисячі і кожен з них буде переконливо доводити красу і значимість української мови, то повірте, наступного разу такий покупець прийде і буде говорити українською", - вважає омбудсмен.

Як оцінюють українці успіхи нововведення?

У коментарях до звіту мовного омбудсмена українці з кількох регіонів поділилися тим, наскільки змінилася ситуація за тиждень. У деяких містах, на думку коментаторів, української мови дійсно стало більше, але є і ті, хто вважає, що поки ще видимих результатів немає. Найбільш складна склалася ситуація в східному регіоні, де превалює російська мова. Особливо важко людям старшого віку, які не до кінця розуміють суть "мовного закону".

Читайте последние новости Украины и мира в своем смартфоне в приложении Час Пик