11.10.2012, 13:37

Юрій Гайдаєв та Микола Катеринчук борються за лідерство на окрузі №13 (Вінницька область)

Богдан Хмельницький | Все новости автора

Інформаційно-просвітницька акція «Народні вибори», яку проводив спільно з регіональними партнерами та громадськими організаціями «Інститут впровадження соціальних проектів «Соцінтел» показала, що основна боротьба на окрузі №13 точиться між трьома кандидатами Микола Катеренчук (опозиція), Юрій Гайдаєв (КПУ) та з невеликим відставанням Петро Юрчишин (самовисування).

З 1 по 7 жовтня на території 13 одномандатного виборчого округу був реалізований проект Інституту впровадження соціальних проектів «Соцінтел» - «Народні вибори». Суть проекту полягала в проведенні опитування виборців округу в форматі максимально наближеному до реального виборчого процесу. Щоб отримати найбільш достовірні результати, наші представники озброївшись опечатаними скриньками для голосування, протягом шести днів їздили по селах і райцентрах округу. У процесі роботи ми змогли зібрати в загальній складності понад 3000 анкет - бюлетенів з волевиявленням громадян. Наші представники об'їхали більше тридцяти населених пунктів Козятинського, Калинівського та Хмельницького районів Вінницької області.<

Кульмінацією проекту «Народні вибори» в неділю, 7 жовтня стало публічне розкриття урн для голосування і оголошення, результатів «Народних виборів». У кожному з трьох райцентрів 13 округу були оприлюднені результати за відповідними районами, а в Козятині - у загальному по округу.

Для наших громадських партнерів суть даної соціальної акції була у тому щоб привернути увагу виборців до необхідності прийти на вибори, не допустити фальсифікацій, не дати можливості скупити голоси. Нас, як науковців, цікавила маргіналізація виборців, падіння їх активності в умовах відсутності реального конкурентного вибору.  Громадські активісти намагався інформувати виборців про основних кандидатів, про необхідність йти голосувати, про те, що це не вибори «їх», а вибори «людей», де вони можуть проявити своє бачення, та висловити своє сприйняття та протест. Ми взяли участь в дослідженні для того, щоб ще раз розглянути свої теорії, щодо основних тенденцій на виборчих округах.

Під час акції використовуючи методологію «включеного інтерв’ювання» був зібраний цікавий масив соціологічної інформації, що дозволяє побачити якісну картинку ситуації в окрузі.

Як випливає з зібраних даних - лідери перегонів по округу – Микола Катеренчук (опозиція), Юрій Гайдаєв (КПУ) та з невеликим відставанням Петро Юрчишин (самовисування).

Партія Регіонів на окрузі не змогла виставити сильного місцевого кандидата, і більша частина голосів регіоналів переходять Гайдаеву, що взагалі характерно для транзиту голосів українських виборців. Голоси КПУ та ПР дуже часто перетинаються, та перетікають один до одного.

Основні асоціації та знання про кандидатів:

Микола Катеринчук: - агресивна візуально-рекламна кампанія, напористість у агітації та особисті зустрічі

Петро Юрчишин: - надання матеріальної допомоги,  продуктових наборів (чітка асоціація - масло)

Юрій Гайдаєв: - веде цікаву соціальну кампанію, яка завойовує значну кількість прихильників та активу. Його кампанія складається з двох позицій: 

- з травня місяця він веде активний медичний прийом та обстеження в селах та школах

– проект з облаштування системи  очистки питної води для Хмільника, Козятина та Калинівки.

Юрчишин добре відомий по Хмільнику, де у нього є бізнес, Катеринчук намагається опиратися на райцентри. В цих умовах Гайдаев не лише наполегливо працює по усьому округу,  але майже одноосібно працює по «полю»  сільського населення.

Плюс Гайдаева в тому, що він взяв прості, але максимально працюючі теми. Таким чином без масованої реклами, серед тих виборців з якими він контактує, результативність агітаційної роботи максимально можлива. Єдина проблема, що результат така робота дає не одразу.

Динаміка виборчої кампанії наступна. Одразу після старту, коли Катеринчук розпочав напористу рекламну кампанію,  він сприймався виборцями як єдиний кандидат, тому що він діяв на пустому полі, конкуренції у нього не було. Коли виборці під час передвиборчої кампанії стали більш поінформованими його підтримка одразу стала падати – тому що вона була потенційна, безальтернативна, і це був не ядерний електорат. Ця ситуація взагалі характерна для виборів.

Говорячи про динаміку варто сказати, що одні і ті ж кроки по різному спрацьовують на різних етапах виборчої кампанії. Так спочатку  рекламна кампанія Катеринчука дала швидкий ефект, але потім вона почала сприйматись як нав’язлива. Кандидат повинен постійно викликати інтерес, - таким нагромадженням реклами інтерес забивається.

Якщо казати про акцію «Народне голосування», то із тисячі бюлетенів 31% були прибічники Гайдаєва, 28% Катеренчука, 25% Юрчишина. Але це скоріше відображає активність прихильників, і не несе соціологічної об’єктивності.  

Наші фокус-групи по Україні показують цікаву дилему. Більшість виборців хотіли б отримати щось конкретне від кандидата, і матеріальна допомога тут спадає на думку найперша. Перша реакція на матеріальну допомогу – задоволення, друга – неповага. Можливо сама людина з вдячності і проголосує за того, хто надав їй допомогу, але при цьому ніколи не буде фактору «само-агітації».  Саме він є найбільш визначальним рушієм результату на останньому етапі виборів, коли люди самі виступають у ролі комунікаторів, передавачів інформації. Краще надавати не конкретну мат допомогу, а роботи якісь соціальні проекти для громади загалом. Це не викликає відрази. Позитив Гайдаева в цьому то, що він фактично надаючи послуги населенню та реалізуючи проект по водопостачанню вибрався з вилки купівлі голосів, і робить це більш інтелігентно, його діяльність не викликає спротиву та негативу.

Як підсумок динаміка голосів зараз по округу скаче. Сказати точно, який буде результат через три тижні складно, тому що 40% виборців лише зараз приступають до конкретного вибору . Тому переможе той кандидат, який прийшов до останнього тижня з суттєвим ядерним електоратом, який де-факто виступає неформальними агітаторами.

Тема для Блога: