
Авіаційна промисловість РФ поринула у справжню кризу у 2025 році. Російські виробники літаків змогли передати замовникам лише один з 15 запланованих комерційних бортів.
Виробництво літаків зупинили західні санкції, а також високі кредитні ставки, які зробили інвестиції у галузь менш привабливими. Про це пише Reuters , передає Час Пік.
За даними журналістів, з понад 700 пасажирських та вантажних літаків, якими володіють російські авіакомпанії, більшість – західні моделі Airbus та Boeing. Російські авіакомпанії втратили можливість безпосередньо закуповувати літаки та запчастини Airbus та Boeing після початку повномасштабної війни в Україні у лютому 2022 року, пише видання. Наразі російські авіакомпанії змушені шукати критично важливі компоненти через складні та непрямі імпортні маршрути.
"Немає компонентної бази, технологій, виробничих потужностей, інженерів. Щоб створити все це з нуля, потрібні роки, а то й десятиліття", – заявив на умовах анонімності представник російської авіаційної галузі.
Ще у 2021 році Росія ввела в експлуатацію 52 нові літаки, більшість з яких були іноземного виробництва. Після 2022 року ситуація різко змінилася.
Згідно з початковим планом програми, затвердженим два роки тому, ще у 2023 році російські авіазаводи мали випустити 5 цивільних літаків, у 2024 році додати ще 40, а у 2025 році довести виробництво до 82 одиниць – рівня, якого не було жодного разу у сучасній історії РФ. Проте, масштабна програма відродження російського авіапрому зазнає фіаско.
Минулого року на тлі затримок та санкцій уряд РФ вже радикально переглянув плани щодо постачання російських літаків перевізникам: замість 171 літака у 2024-2025 рр. вони мають отримати лише 21. Однак минулого місяця російські чиновники попередили, що цільові показники програми знову доведеться переглянути.
"2025 легально стане останнім роком польотів для більшості" літаків у парку російських компаній, заявив експерт з авіабезпеки, який побажав зберегти анонімність. За його словами, проблема відсутності запчастин торкнеться навіть "суперджетів", в яких усі критичні компоненти – двигуни, авіоніка, електрообладнання, шасі та паливні системи – західного виробництва.
На тлі цієї проблеми зростає кількість повідомлень про авіакатастрофи з російськими літаками. Окрім цього, дефіцит літаків на тлі високого попиту вже впливає на вартість квитків. Щоб компенсувати нестачу бортів, Росія навіть намагається залучати авіакомпанії з Казахстану та Узбекистану для виконання внутрішніх рейсів.