З 1 травня в бензині – спирт: як нова паливна реальність змінить життя українських водіїв

З 1 травня всі автомобільні заправки в Україні почнуть продавати бензин з додаванням біоетанолу — щонайменше 5% етилового спирту. Це не експеримент і не альтернатива — це нова обов’язкова норма, яка кардинально змінює склад пального для мільйонів водіїв.
Журналісти Економічної правди з’ясували, навіщо це робиться, як працює біоетанол і чи варто хвилюватися за свій двигун, передає Час Пік.
Що таке біоетанол і навіщо його додають?
Біоетанол — це обезводнений етиловий спирт, який в Україні найчастіше виробляють із кукурудзи або цукрового буряку. Його використовують як паливну добавку, яка має кілька серйозних переваг:
- Екологія: при згорянні біоетанол виділяє менше шкідливих речовин, що зменшує парниковий ефект і покращує якість повітря.
- Євроінтеграція: перехід на біоетанол — частина зобов’язань України на шляху до членства в ЄС.
- Енергетична незалежність: менше імпорту нафтопродуктів = більше власних ресурсів.
- Підтримка аграріїв: біоетанол виробляється з української сировини.
Як це виглядає у світі?
Бензини з біоетанолом давно стали стандартом у країнах ЄС. Наприклад, Е10 (з 10% біоетанолу) використовують у Франції, Чехії, Польщі, Німеччині, Іспанії, Литві, Угорщині та десятках інших держав. Україна була серед останніх країн Європи, де такого зобов’язання не існувало.
Чи буде це маркуватися на АЗС?
Ні. Жодного нового маркування чекати не варто. З 1 травня бензин з біоетанолом продаватиметься повсюди — це нова “норма”, а не опція. Винятки лише для бензинів із октановим числом 98+ та для потреб Міноборони і Держрезерву.
Технічний бік: чого чекати?
Ідеальною була б ситуація, коли біоетанол змішували б із бензином прямо в Україні. Але через загрозу російських атак на нафтобази трейдери не ризикують — 90% бензину надходитиме вже змішаним із ЄС.
Це, на жаль, поки не дає виграти вітчизняним виробникам біоетанолу, і навряд чи зменшить енергозалежність найближчим часом.
Якість і контроль: чи варто боятися?
Контролю як такого — поки що немає. Відповідні процедури перевірки та навіть протоколу про порушення — ще не затверджені. Як наслідок, перевіряти, чи справді додано біоетанол і в якій якості — фактично буде сам споживач.
"Немає методики, фахівців, коштів", — зізнаються в АЗС-мережах.
Чи шкідливо це для автомобіля?
У Європі на таких сумішах їздять уже понад 15 років. Біоетанол замінює шкідливі октанопідвищуючі домішки на безпечніші. Але є один важливий нюанс — біоетанол гігроскопічний, тобто вбирає вологу.
Якщо пальне зберігається в резервуарах із водою, іржею або забрудненнями — суміш розшаровується і втрачає свої властивості. А це вже може впливати на роботу двигуна, особливо в авто, чутливих до якості пального.
Що з цінами?
Ціни зростуть, але не критично — у межах 50–80 копійок на літрі. Це пов’язано з тим, що виробники в ЄС мають переналаштовувати обладнання для створення Е5, який там уже не є стандартом.
Втім, аналітики сподіваються, що зниження світових цін на нафту дозволить компенсувати здорожчання, і водії цього просто не помітять.
Чого чекати в найближчі місяці?
За прогнозами експертів, травень і червень стануть місяцями адаптації та скарг. На якість, на технічні збої, на відсутність контролю. Технологічна культура поводження з біопальним вимагає ресурсів, персоналу та відповідального підходу — а з цим в Україні традиційно складно.
"Думаю, буде купа нарікань. Ніхто не знає, де трапиться «штанга». Але ми мусимо пройти цей шлях", — резюмує аналітик Сергій Куюн.
Читайте також:
Ціни на яйця різко змінилися до Великодня: скільки зараз коштує десяток
Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк. |
![]() |