16.04.2025, 20:30

З 1 травня в бензині – спирт: як нова паливна реальність змінить життя українських водіїв

Віра Висоцька | Всі новини автора
https://vchaspik.ua/ua/ekonomika/584788-ciny-na-yaycya-rizko-zminylysya-do-velykodnya-skilky-zaraz-koshtuye-desyatok

З 1 травня всі автомобільні заправки в Україні почнуть продавати бензин з додаванням біоетанолу — щонайменше 5% етилового спирту. Це не експеримент і не альтернатива — це нова обов’язкова норма, яка кардинально змінює склад пального для мільйонів водіїв.

Журналісти Економічної правди ]]>з’ясували,]]> навіщо це робиться, як працює біоетанол і чи варто хвилюватися за свій двигун, передає Час Пік.

Що таке біоетанол і навіщо його додають?

Біоетанол — це обезводнений етиловий спирт, який в Україні найчастіше виробляють із кукурудзи або цукрового буряку. Його використовують як паливну добавку, яка має кілька серйозних переваг:

  •  Екологія: при згорянні біоетанол виділяє менше шкідливих речовин, що зменшує парниковий ефект і покращує якість повітря.
  •  Євроінтеграція: перехід на біоетанол — частина зобов’язань України на шляху до членства в ЄС.
  •  Енергетична незалежність: менше імпорту нафтопродуктів = більше власних ресурсів.
  •  Підтримка аграріїв: біоетанол виробляється з української сировини.

Як це виглядає у світі?

Бензини з біоетанолом давно стали стандартом у країнах ЄС. Наприклад, Е10 (з 10% біоетанолу) використовують у Франції, Чехії, Польщі, Німеччині, Іспанії, Литві, Угорщині та десятках інших держав. Україна була серед останніх країн Європи, де такого зобов’язання не існувало.

Чи буде це маркуватися на АЗС?

Ні. Жодного нового маркування чекати не варто. З 1 травня бензин з біоетанолом продаватиметься повсюди — це нова “норма”, а не опція. Винятки лише для бензинів із октановим числом 98+ та для потреб Міноборони і Держрезерву.

Технічний бік: чого чекати?

Ідеальною була б ситуація, коли біоетанол змішували б із бензином прямо в Україні. Але через загрозу російських атак на нафтобази трейдери не ризикують — 90% бензину надходитиме вже змішаним із ЄС.

Це, на жаль, поки не дає виграти вітчизняним виробникам біоетанолу, і навряд чи зменшить енергозалежність найближчим часом.

Якість і контроль: чи варто боятися?

Контролю як такого — поки що немає. Відповідні процедури перевірки та навіть протоколу про порушення — ще не затверджені. Як наслідок, перевіряти, чи справді додано біоетанол і в якій якості — фактично буде сам споживач.

"Немає методики, фахівців, коштів", — зізнаються в АЗС-мережах.

Чи шкідливо це для автомобіля?

У Європі на таких сумішах їздять уже понад 15 років. Біоетанол замінює шкідливі октанопідвищуючі домішки на безпечніші. Але є один важливий нюанс — біоетанол гігроскопічний, тобто вбирає вологу.

Якщо пальне зберігається в резервуарах із водою, іржею або забрудненнями — суміш розшаровується і втрачає свої властивості. А це вже може впливати на роботу двигуна, особливо в авто, чутливих до якості пального.

Що з цінами?

Ціни зростуть, але не критично — у межах 50–80 копійок на літрі. Це пов’язано з тим, що виробники в ЄС мають переналаштовувати обладнання для створення Е5, який там уже не є стандартом.

Втім, аналітики сподіваються, що зниження світових цін на нафту дозволить компенсувати здорожчання, і водії цього просто не помітять.

Чого чекати в найближчі місяці?

За прогнозами експертів, травень і червень стануть місяцями адаптації та скарг. На якість, на технічні збої, на відсутність контролю. Технологічна культура поводження з біопальним вимагає ресурсів, персоналу та відповідального підходу — а з цим в Україні традиційно складно.

"Думаю, буде купа нарікань. Ніхто не знає, де трапиться «штанга». Але ми мусимо пройти цей шлях", — резюмує аналітик Сергій Куюн.

Читайте також: 

Ціни на яйця різко змінилися до Великодня: скільки зараз коштує десяток

Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк