04.03.2021, 19:06

Заправляти авто стає все дорожче: які ціни на паливо очікують українських водіїв навесні

бензин

В Україні автомобіль поступово перетворюється із засобу пересування на розкіш. Разом зі введенням обов'язкового техогляду в 2022 році, подорожчанням сертифікації ГБО, підвищенням штрафів зростають і ціни на паливо - як бензин, так і автогаз.

Час Пік розповість про те, як сильно може змінитися вартість заправки автомобіля вже цієї весни.

Наприкінці січня на деяких українських АЗС ціни на всі види палива зросли на 50 копійок і навіть 1 гривню. Протягом лютого подорожчання посилювалося. Таким чином, за даними Консалтингової групи А-95, на 3 березня середня вартість палива склала:

  • А-95 "преміум" - 29,72 грн/л,
  • А-95 - 28,3 грн/л,
  • А-92 - 27,29 грн/л,
  • дизельне паливо - 27,7 грн/л,
  • автогаз - 15,38 грн/л.

І аналітики в один голос стверджують, що це далеко не кінець.

Чому ціни на паливо зростають?

В першу чергу, підвищення цін на всі види палива залежить від цін на нафту. Так, з жовтня 2020 року ціна зросла з 37 доларів до 67 доларів за барель нафти. У свою чергу, закупівельна ціна бензину марки А-95 в Європі підвищилася на 261 доларів за тонну, а на дизельне паливо на 224 доларів за тонну.

Оптові ціни на А-95 в Україні за цей період також зросли на 7720 грн/т або 5,82 грн/л, на дизпаливо - на 6950 грн/т або 5,76 грн/л. Ось і вийшло, що з жовтня минулого року бензин А-95 на українських АЗС подорожчав в середньому на 4,05 грн/л.

Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн зазначає, що за прогнозами ціни на паливо повинні були зростати з грудня поступово, проте замість цього стався різкий "зліт" в лютому.

Ймовірно, велику роль зіграла пандемія COVID-19, через що великі гравці ринку хочуть відшкодувати все, що було втрачено під час локдаунів.

Крім того, як вважає екс-президент Асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук ціни на нафтопродукти в Україні залежать не тільки від європейських цін, але також від курсу Національного банку.

"І якщо коливаннями курсу гривні можна знехтувати, то зовнішній ринок поводиться досить несподівано. З листопада минулого року ціни на бензин і ДП демонстрували поступове зростання, і на кінець лютого подорожчання склало 211 доларів і 205 доларів за тонну відповідно. Таким чином, створилися економічні передумови для подорожчання палива більш, ніж на 5,5 грн/л. На початок березня фактичне ж подорожчання склало 4,01 грн/л по бензину і 4,11 грн/л по дизпаливу", - розповів Косянчук у ЗМІ.

При цьому аналітик TeleTrade Сергій Родлер відводить більше значення саме курсу гривні - долар систематично продовжує дорожчати, а отже - дорожчає і паливо.

Які кроки робить уряд?

Відповідаючи під час прес-конференції на запитання журналістів про ситуацію на паливному ринку, прем'єр-міністр України Денис Шмигаль повідомив, що уряд намагається врегулювати підвищення цін. Зокрема, він зазначив, що дана проблема обговорювалася в кабінеті президента, а також було проведено нараду за участю всіх залучених органів та підприємств.

"Міністр економіки вчора проводив зустріч з усіма мережами, які постачають паливо і торгують в роздріб. Дійсно, ціни зросли. Шукаємо причини, якщо вони об'єктивні і це ринок - добре, якщо є якісь картельні змови, зловживання - розпочато процедури з перевірок законності функціонування окремих мереж і станцій, АМКУ робить свою роботу", - розповів Шмигаль.

За його словами, ситуація схожа з минулорічною. Однак є надія, що найближчим часом вона буде врегульована.

"Є побажання від мереж, якими мали б бути кроки уряду щодо наведення порядку, легалізації ринку палива. Ця робота робиться, всі доручення дані, Я впевнений, що ринок буде справедливим і стабільним. Про підвищення цін - давайте подивимося на тенденцію в найближчі дні по тій роботі, яку ми будемо робити з мережами", - підсумував прем'єр.

Які прогнози дають аналітики?

Багато аналітиків, незважаючи на надії Шмигаля, дають не дуже райдужні прогнози. Зокрема, Сергій Куюн відзначає потенціал для зростання цін на паливо навесні, що обумовлено подорожчанням у закупівлі.

"Закупівельна ціна на бензин зросла на 1,77 більше, ніж роздрібна. Для дизеля потенціал становить 1,57 грн/л. І це за умови стабільних цін на нафту", - вважає Куюн.

Генеральний директор групи "Прайм" Дмитро Леушкін також упевнений у подальшому зростанні цін. На його думку, за поточних цін на нафту зростання цін на АЗС складе 1-1,5 гривні за літр. Великі стрибки ціни можливі лише в разі, якщо буде створений штучний ажіотаж.

Солідарний з ними і Родлер. Аналітик вважає, що в березні гривня продовжить "падіння". Разом з тим, велику роль зіграло довге стримування цін українськими АЗС, через що подорожчання зараз здається катастрофічним.

А ось на думку Леоніда Косянчука, подальше зростання цін може призупинитися, якщо нафта перестане дорожчати, що безпосередньо пов'язано з успіхами в боротьбі з пандемією.

"Поки що травневі ф'ючерси на нафту ґрунтуються на оптимістичних прогнозах, але слід також пам'ятати, що лише трохи більше 2% всіх ф'ючерсів отримують фізичне втілення, так що можливі несподівані сюрпризи! За таких умов, я б швидше взявся прогнозувати погоду в довгостроковій перспективі, ніж рівень ціноутворення на ринку нафтопродуктів", - зазначає експерт.

Чи є межа у весняного подорожчання палива?

Експерти сходяться на думці, що бензин та дизельне паливо навесні можуть подорожчати на 1,5-2 гривні. Однак є одна важлива умова - стабільна ціна на нафту.

Разом з тим, автогаз, на думку аналітиків, дорожчати істотно не буде. Хоча в середині лютого Куюн прогнозував подорожчання до 80 копійок через дефіцит ресурсу, який утворився в Україні.

Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк