Можуть зупинитися потяги? В Україні назріває дефіцит дизельного палива
У квітні в Україні склалася непроста ситуація на ринку палива. Від дефіциту пального ризикує серйозно постраждати залізнична галузь.
Час Пік розбирався, що стало причиною кризи і чого чекати в травні.
Чому скоротилися поставки палива в Україну
Основною причиною дефіциту стало припинення поставок дизпалива в Україну від Роснафти, пише Reuters, посилаючись на п'ять джерел серед трейдерів.
Швейцарський трейдер Proton Energy Group SA, який поставляв в Україну паливо від Роснафти, з 1 квітня припинив поставки на український ринок. Про це в компанії оголосили після обшуків на об'єктах мережі АЗС Glusco - в СБУ заявляли, що обшуки пов'язані з організацією незаконного ввезення в Україну палива, в тому числі з РФ.
Кінцевим бенефіціаром Proton Energy є Нісан Моїсеєв, якого ЗМІ раніше називали людиною з оточення Віктора Медведчука. Причиною припинення постачання палива в компанії називають дії української влади.
Як відомо, в лютому на так звану "трубу Медведчука" - частина нафтопродуктопроводу "Самара - Західний напрямок" - наклали арешт і почали процедуру націоналізації.
З'явилася інформація, що Роснафта обрала нового постачальника - компанію Coral Energy, але контракти поки не укладені, і коли почнуться поставки - невідомо.
Крім того, свою роль зіграла зупинка Новополоцького НПЗ в Білорусі, а в травні Мозирський НПЗ - ключовий білоруський постачальник нафтопродуктів в Україну - йде на плановий ремонт, що ще більше погіршить ситуацію.
У травні ситуація лише погіршиться
Україна споживає понад 7 мільйонів тонн дизельного палива на рік. Дві третини імпорту припадає на Росію та Білорусь. У 2020 році Роснафта поставила Україні 1,75 мільйонів тонн дизпалива. Україна намагалася компенсувати дефіцит шляхом поставок по морю, але їх обсягів виявилося недостатньо.
За даними Reuters, в травні 2021 року Україну чекає дефіцит дизельного палива в 150-270 тисяч тонн. Як зазначається, Роснафта не збирається відновлювати поставки "дизеля" в Україну ні по трубах, ні по залізниці.
Білоруський Мозирський НПЗ зупиняється на ремонт з 15 травня, і замість 240 тисяч тонн "дизеля" поставить в Україну тільки 150 тисяч тонн.
Оскільки в травні в Україні стартує активна посівна кампанія, попит на дизельне паливо на тлі дефіциту збільшиться, а значить, слід чекати і зростання цін.
Глава Антимонопольного комітету України Ольга Піщанська застерегла операторів ринку від спроб створити штучний дефіцит дизпалива.
"З огляду на нестабільну ситуацію з імпортом нафтопродуктів з Білорусі та РФ, будемо особливо прискіпливими. Спроби створити штучний дефіцит, необгрунтовано підвищити вартість, встановити бар'єри в доступі до альтернативної інфраструктури, зокрема до портів, є неприпустимими. Це - червоні лінії національного значення", - заявила Піщанська в своїй колонці на "Економічній правді".
У залізничників закінчується паливо
Дефіцит дизельного палива болісно вдарить по найбільшому його споживачеві в Україні - "Укрзалізниці". Вчора в компанії заявили, що дизпалива залишилося всього на 4 дні (виходить, вже на 3).
В "Укрзалізниці" повідомили, що зараз є 2 контракти на поставку 10 тисяч тонн дизельного палива, але постачальники відмовляються відвантажувати товар. У той же час в "Укрзалізниці" заявили, що контролюють ситуацію і мають "чіткий план заходів для забезпечення необхідного обсягу пального найближчим часом".
До слова, "дизель" на "Укрзалізниці" ще й крали
Сьогодні СБУ повідомила, що викрила механізм розкрадання дизельного палива на "Укрзалізниці".
Оперативники спецслужби встановили, що "схема" існувала в більшості структурних підрозділів товариства. За висновком фахівців, збитки від цього механізму можуть досягати десятків мільйонів гривень.
Так, в одному зі структурних підрозділів регіональної філії "Південна залізниця" були отримані докази причетності його керівництва до розкрадання палива. Щоб приховати ці факти, зловмисники запропонували хабар керівнику ревізійної комісії.
Повідомляється, що оперативники спецслужби затримали в Харкові організатора схеми "на гарячому" - під час передачі всієї суми неправомірної вигоди.
Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк. |