16.01.2021, 18:06

З 16 січня сфера обслуговування в Україні перейшла на державну мову: що це означає і як сприймають нововведення українці

язык

В Україні 16 січня набула чинності норма Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Тепер усі постачальники послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів українською мовою.

Час Пік розповість про всі нюанси нововведення.

"Мовний закон" в Україні був прийнятий 25 квітня 2019 року. Однак деякі його норми, в тому числі ті, що стосуються використання державної мови у сфері послуг, вводяться в дію з відстрочкою.

Кого торкнеться нововведення?

]]>Документ]]> передбачає, що всі постачальники послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів українською мовою. Це стосується супермаркетів, інтернет-магазинів, кафе, банків, АЗС, аптек тощо.

Виробників і продавців в Україні зобов'язують надавати споживачам інформацію про товари, роботи або послуги державною мовою. Але така інформація може дублюватися будь-якою іншою мовою.

Це означає, що:

  • всі підприємства, установи, організації (магазини, інтернет-магазини, салони, торгові центри тощо) повинні обслуговувати та надавати всю інформацію, перш за все, державною мовою;
  • виробники (виконавці, продавці) в Україні підприємств усіх форм власності надають споживачам інформацію про вироби (товари), роботи або послуги державною мовою;
  • у разі якщо, крім державної мови, інформація про товари та послуги надається також іншими мовами, обсяг інформації про товари та послуги державною мовою не може бути меншим, ніж обов'язковий обсяг інформації.

Чи є винятки?

Обслуговування клієнта може здійснюватися іншою мовою тільки на його персональне прохання.

Про це написав уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь на своїй сторінці в Facebook.

"У супермаркеті і в інтернет-магазині, в кафе, банку, на АЗС, в аптеці або бібліотеці, де б ти не був - обслуговування має бути українським. Тільки на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою", - написав Тарас Кремінь.

Норма закону не зачіпає побутову сферу спілкування.

Що робити, якщо права на обслуговування українською порушені?

У разі порушення прав на отримання інформації та послуг українською мовою необхідно звертатися безпосередньо до мовного омбудсмена.

"Наша поштова адреса: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12; e-mail: [email protected]", - написав Кремінь у Facebook.

У разі відмови необхідно зафіксувати цей факт (за допомогою аудіо-, відео-, письмового підтвердження очевидців тощо), надати дані підприємства (назва, місцезнаходження, контакти суб'єкта).

Чи передбачений штраф за порушення норми "мовного закону"?

За відмову від обслуговування українською мовою уповноважений із захисту державної мови або його представник складає акт про результати здійснення контролю за застосуванням державної мови та оголошує попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів з дати складання акта.

За повторне протягом року порушення уповноважений накладає на суб'єктів господарювання штраф у розмірі від 5100 до 6800 грн.

Що думають українці про обслуговування українською мовою?

Громадськість сприйняла нововведення не однозначно. Багато хто вважає, що давно вже пора ввести "мовний закон". Адже, в країні, де існує тільки одна державна мова, по іншому і бути не повинно.

Однак також існує думка, що на сьогоднішній день є і більш значущі проблеми - нагальні, які отруюють життя не менше, ніж обслуговування не українською мовою. Зокрема, мова йде про високі тарифи на комунальні послуги, про дорожнечу товарів.

Проте сфера обслуговування все ж переходить на українську мову. Як відзначають користувачі соцмереж, у великих мережах супермаркетів практикувати спілкування з покупцями українською стали ще до вступу в силу норми Закону. Тому на сьогоднішній день проблем не виникло. Хоча неоднозначні реакції не виключаються.

Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк