Україна посилила "повітряні санкції" щодо білоруських авіакомпаній: чим відповіла Білорусь
Україна посилила "повітряні санкції" щодо білоруських авіакомпаній. Після 29 травня білоруські літаки не тільки не зможуть сідати в українських аеропортах, а й пролітати над територією України транзитом.
Через що Україна пішла на цей крок і чим відповідає Білорусь - читайте в матеріалі Час Пік.
Кабмін закрив повітряний простір
З 29 травня Україна закриває свій повітряний простір для літаків з Білорусі. Таке рішення прийнято з метою забезпечення безпеки польотів і пасажирів після ситуації з літаком Ryanair в Мінську.
"У зв'язку з ситуацією, що склалася 23 травня 2021 року під час виконання авіакомпанією Ryanair рейсу Афіни - Вільнюс та з метою забезпечення безпеки польотів і пасажирів, Міністерству інфраструктури, Державній авіаційній службі разом з державним підприємством Украерорух з урахуванням рішення Кабінету Міністрів від 25 травня 2021 року було доручено встановити відповідну заборону з 00 години 00 хвилин 29 травня 2021 року", - йдеться в повідомленні Кабміну.
Уряд доручив Мінінфраструктури, Державіаслужбі та Міністерству закордонних справ проінформувати про це відповідні органи Білорусі. Також Кабмін напрацьовує оперативні рішення для того, щоб залучити в Україну нові транзитні авіамаршрути.
Що цьому передувало
Україна з 26 травня припинила авіасполучення з Білоруссю після інциденту з екстреною посадкою літака, який прямував з Афін до Вільнюса через повітряний простір Білорусі. Через повідомлення про мінування борт сів в аеропорту Мінська, де відразу був затриманий білоруський опозиціонер Роман Протасевич і його дівчина - росіянка Софія Сапега. Їх звинувачують за кількома статтями Кримінального кодексу.
Президент Білорусі Олександр Лукашенко заявив, що затриманий Протасевич брав участь у бойових діях на Донбасі.
Також Лукашенко заявив, що повідомлення про мінування літака Ryanair, який посадили в Мінську, надійшло зі Швейцарії. Однак влада Швейцарії повідомила, що нічого не знає про мінування літака і не відправляла в Білорусь повідомлення на цю тему.
Реакція Євросоюзу
Саміт лідерів країн ЄС ухвалив заборонити білоруським авіакомпаніям літати в аеропорти ЄС і здійснювати польоти над його територією. Так, ряд європейських авіакомпаній припинили польоти над Білоруссю.
Рішення не літати над територією Білорусі прийняли, зокрема, європейські Air France, Finn Air, Wizz Air, а також азіатські All Nippon Airways і Singapore Airlines.
Про аналогічні заходи повідомили уряди Польщі, Латвії та Литви. Таким чином, вільним напрямком для польотів білоруської авіації залишається тільки Росія.
Відповідь Білорусі
Як повідомив торговий представник України Тарас Качка, Білорусь ввела режим індивідуального ліцензування на імпорт ряду українських товарів: кондитерські вироби, шоколад, соки, пиво, плити ДСП і ДВП, шпалери, туалетний папір і упаковка, цегла, керамічна плитка, скляні ампули, сільгосптехніка для посіву, пральні машини і меблі.
Дане рішення затверджено постановою Ради міністрів Білорусі від 26 травня № 292. Воно набуде чинності через 10 днів після публікації і розраховане на 6 місяців.
Поки, втім, про такі рішення офіційно білоруська влада не заявляє.
Крім цього, Білорусь погрожує залишити Україну без бензину. Стало відомо, що Білоруська нафтова компанія не підтверджує поставки бензину марки А-95 в Україну в червні 2021 року.
"Сьогодні нам сказали, що по А-95 поставок не буде зовсім. Тим часом по А-92 буде поставлений повний обсяг",-повідомляють власники терм-контрактів на поставку бензину від БНК.
Причини такого рішення білорусів на даний момент невідомі. Поки тривають переговори. Власники терм-контрактів відзначають, що в разі повної відмови від своїх контрактних зобов'язань по репутації надійного постачальника БНК буде завдано нищівного удару.
Як це позначиться на Україні
Консалтингова група "А-95" припускає, що через зупинку поставок білоруського бензину А-95 споживачам загрожує дефіцит, адже вони забезпечують в Україні близько 50% ринку цієї марки. Брак палива може частково покрити Литва, проте місцевий завод може дати не більше 10-15 тисяч тонн.
Що стосується режиму індивідуального ліцензування, то це може фактично зупинити імпорт в Білорусь.
"Режим індивідуального ліцензування означає ручне управління ввезенням української продукції в Білорусь. Уряд проводить консультації з виробниками щодо усунення негативних наслідків дискримінаційних дій уряду Білорусі", - зазначив торговий представник України Тарас Качка.
Для довідки - експорт українських товарів до Білорусі в 2020 році склав 1,33 млрд доларів.
Читайте останні новини України та світу у своєму смартфоні в додатку Час Пiк. |